بسمه تعالی
حضور محترم جناب آقای دکتر مسعود درخشان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
با عرض سلام و ادب
?اخیراً سخنانی که قبلا در صداوسیما مطرح کرده بودبد و بازار سکه طلا را بیفایده و غیرقابل درک دانسته بودید، در فضای مجازی بازنشر میشود. استدلال حضرتعالی این بوده است که در هیچ جای جهان، بازار سکۀ طلا وجود ندارد.
توصیه شما چنین بوده است که بازار سکه جمع شود و دولت اعلام کند که سکه را به قیمت روز خریداری مینماید. سپس اعلام کنند که در ماههای بعد سکه ارزانتر خریداری میشود تا کسانی که سکه را به دولت ندادند جریمه شوند!
?با کمال احترام و از باب خیرخواهی؛ این توصیهها در راستای افزایش سلطۀ سیستم بانکی بر مردم است و اولینبار در کشورهای غربی و سلطه گر پیاده شده است. دولت آمریکا در سال ۱۹۳۳ قانونی وضع کرد که بموجب آن استفاده از طلا بعنوان پول ممنوع شد و جریمه ای معادل ده هزار دلار یا شش ماه حبس برای خاطی در نظر گرفته شد. برخی از متفکران اقتصادی، اینکار را به عنوان «موفقیت آمیزترین عملیات سرقت سازمانه یافته در تاریخ بشر» عنوان کردهاند. (دیدگاههای پولی میزس،ص۸۵)
?اینکه فرموده اید در کشورهای دیگر جهان بازار سکه وجود ندارد، آیا #حجت_شرعی و عقلی شما برای ممنوعیت ضرب سکه و رواج آن در ایران است!؟ جهت اطلاع، همین الان در بسیاری از کشورهای اسلامی همچون کویت، امارات، قطر، مالزی و … سکۀ طلا برای پرداخت های شرعی مثل زکات و حتی پرداخت های بازار رایج شده است. آیا ضرب سکه در تاریخ اسلام رواج نداشته و مورد تأیید اهل بیت (ع) نبوده است؟
?حضرتعالی که داعیه دار مبارزه با لیبرالیسم هستید، چرا قبل از ممنوعیت بازار سکه، در مورد ممنوعیت رواج دلار در کشور و دلاریزه شدن اقتصاد ایران تلاش نمیکنید؟ مگر دلار، موجب سلطه بیشتر امریکا بر کشورهای اسلامی نمیشود و مگر بارها مقام معظم رهبری بر شکستن آقایی دلار تأکید نکردهاند؟
⚠️اینکه مدعی اقتصاد اسلامی باشیم، اما معیار ارزیابی اقتصاد ایران را از علم اقتصاد مدرن دریافت کنیم، با مدعا هماهنگی ندارد.
?البته توصیۀ شما، غیر قابل اجرا است؛ چراکه همۀ مردم میدانند که قیمتها -از جمله سکه- با تهدید بانک مرکزی و امثالهم کاسته نمیشود. عامل اصلی تورم قیمتها از جمله خودرو، تلفن همراه، مسکن، طلا و… عمدتا ناشی از کاهش ارزش پول اعتباری است و این ایده مانند اینکه اعلام کنند: اگر خودروهای پراید را به شرکت سایپا نفروشید، از ماه آینده به نصف قیمت خریداری میکنیم!! غیر قابل اجرا است.
?نکته پایانی اینکه در منابع اسلامی، طلا و نقره معیار ارزشگذاری کالاها و خدمات معرفی شدهاند و برای داشتن اقتصاد اسلامی، پوشاندن چنین آموزهایی غیرممکن است. در روایتی که در امالی شیخ طوسی از وجود مبارک #امام_باقر (ع) نقل شده است :
لَمّا سُئلَ عنِ الدَّنانیرِ و الدَّراهِمِ و ما علَى النّاسِ فیها ـ : هِیَ خَواتِیمُ اللّه ِ فی أرضِهِ ، جَعَلَها اللّه ُ مَصلَحهً لِخَلقِهِ و بها تَستَقیمُ شُؤونُهُم و مَطالِبُهُم ….
امام باقر علیه السلام ـ در پاسخ به سؤال از درهم ها و دینارها و وظیفه مردم نسبت به آنها فرمود : این ها خاتم هاى خدا در زمین اویند. خداوند آنها را براى مصلحت آفریدگانش قرار داده است و با آنها امور و کسب و کار آنها رو به راه مى شود.
?خواتیم جمع خاتم به معنای انگشتر است. یعنی این دو انگشترها یا مهرهای خدا در زمین اند. در تفسیر این روایت، برخی گفتهاند: خداوند درهم و دینار را برای مردم، به عنوان پول قرار داد و آنرا به انگشتر تشبیه کرده است. در واقع پول، کار انگشتر و مهر را می کند از این جهت که همانطور که مهرکردن یک نامه یا سند، به آن رسمیت می بخشد و معیار ارزش گذاری آن محسوب می شود، درهم و دینار نیز معیار ارزش گذاری اجناس است.(علیدوست، فقه مکاسب، ۱۳۸۵)
ملااحمد نراقی، طلا و نقره را معیار عدالت بازار برشمرده و مرحوم علامه طباطبایی (ره) نیز ذیل آیه شریفه ۳۴ سوره توبه، بر همین معیار ارزشگذار طلا و نقره اشاره کردهاند و دلیل حرمت کنز را چنین نقش مهمی برای طلا و نقره برشمردهاند.
?با توجه به اینکه احکام اسلامی بر پایۀ نقدین بیان شده، نمیتوان #پولطلا را از جامعه اسلامی حذف کرد؛ مضافاً به اینکه با هوشمندی عالمان دینی، چند دهه است که مهریه زنان بر اساس طلا تعیین میشود و سکه با فرهنگ ایرانی-اسلامی عجین گشته و با معیارهای مدرن منزوی نخواهند شد.
و الحمدلله رب العالمین
#سیدمحمدصدرا_متولی_امامی
۱۴ آبان۱۴۰۱
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
1 دیدگاه
عالیا
اینکه مهریه زن طلا و سکه باشد، بصورت وحشتناکی درآمده است. نه فقط طلا و دلار بلکه پول و ارز هم معیار اقتصاد اسلامی نیست