✍️از بین رفتن آسایش مردمی که #پول_خلقت را کنار گذاشته اند.
(تورم، عامل اصلی بحران اقتصادی در اندیشۀ #مقریزی )
یادداشت حجت الاسلام والمسلمین دکتر #سیدمحمدحسین_متولی_امامی
?احمد بن علی مقریزی، از نامورترین مورخان تاریخ #مصر در سدههای هشتم و نهم هجری قمری است که به محله مقازره در بعلبک لبنان منسوب است. وی در کتاب «اغاثه الامه بکشف الغمه» گزارش جالب و مختصری از ماهیت پول در تاریخ گذشته ارائه داده و داستانهایی از گرانیهای ناشی از قحطی، طوفان، جنگ و… را از زمان حضرت نوح تا عصر پیامبر اسلام (ص) و تا زمانه خودش بیان کرده است.
در این یادداشت، تنها به بخشی از ریشهیابی او در بحران اقتصادی جوامع اشاره میشود.
?مقریزی، بحران اقتصادی را ناشی از سه پدیده در زمانه خود عنوان میکند که آخرین آنها، پدیدهای است که امروزه با عنوان افزایش نقدینگی از آن یاد میشود.
اولین دلیل در نظر مقریزی، دستیابی به مناصب سیاسی از طریق پرداخت رشوه است که افراد نالایق و فاسد را حاکم میکند. دومین دلیل، افزایش هزینههای مسئولین است و در نهایت، بیارزش شدن پول از طریق رواج #فلوس (سکههای مسی) است.
⭕️مقریزی درباره وضعیت زمانه خودش میگوید :
بدان که پول نقد مردم دیار مصر، فقط فلوس (سکههای مسی) شده است،… این بدعت و مصیبتی بود که در مصر آغاز کردند که در هیچ #دین_وحیانی اصلی و در هیج شریعتی، مستندی نداشته است. بدعتگذاران هیچ الگویی در پیروی از کار کسی در گذشته نیافته و این کارشان با سخن هیچ بنی بشری همخوانی ندارد.
این کار پیامدی جز از بین رفتن آسایش دنیا و زینت آن و اتلاف سرمایه و ایجاد فقر و نادانی همراه با ذلت و خواری برای مردم، نداشته است.
?وی مینویسد :
باید دانست که سنت خداوند، از آغاز آفرینش، در میان تمام ملتهای ایران، روم، بنی اسرائیل، یونان، قبط، نبط، یمن، عرب عاربه و مستعربه و… اینگونه بوده است که سکه رایجی که در داد و ستد به عنوان بهای کالا و ارزش کار به شما میرفت، فقط #طلا (دینار) و #نقره (درهم) بوده و در هیچ خبر صحیح و سقیمی، در هیج امتی از امتها و یا طایفهای از طوایف بشر از قدیم و جدید نیامده است که آنها پول نقد (سکه) دیگری به جز درهم و دینار به کار برده باشند.
?به طوری که گفتهشده ـ بنا بر آنچه ابن عساکر در تاریخ دمشق روایت کرده است ـ نخستین کسی که سکه درهم و دینار زد، حضرت آدم (ع) بود و هم او گفت که زندگی جز با این دو میسر نیست… پس از آنکه خداوند محمد (ص) را به پیامبری برگزید، او دینار و درهم را برای اهل مکه تأیید کرد و میزان زکات را بر همین معیار تعیین نمود.